از جمله احکام اسلام جلوگیری از انتشار کتب ضاله است. منظور از «کتب ضاله» کتاب هایی است که سبب انحراف مسلمانان از مسیر اسلام می شوند؛ خواه از جهت اعتقادی یا اخلاقی یا....
بعضی می گویند: مردم عقل دارند و حق را از باطل تشخیص می دهند. آیا جلوگیری از نشر این گونه کتاب ها این نشانه ی کم آوردن اسلام در بحث های اعتقادی نیست؟
یک مثال: اگر کسی کتابی غلط در موضوع پزشکی چاپ کند و خواندن آن، برای مردم عادی سبب شود به اشتباه افتند و بیماری های آنها بیشتر شود، آیا حکومت حق ندارد، از انتشار چنین کتابی جلوگیری کند؟ زمانی این حق را به حکومت بیشتر می دهیم که بیماری های نامحسوس مانند سرطان ایجاد شود و مردم متوجه بیماری خود نشوند.
مراجعه به عقل یا شرع؟
دوست آزاداندیشم جواد مفرد کهلان مطلبی را ارسال کرده که مراد وی چنین به نظر می رسد: پیامبر اکرم(ص) در بسیاری از امور جاری با دیگران مشورت می کرد و از خرد دیگران بهره می برد و خود مانند یک شخص عادی بود. چنانکه پس از دستگیری یهودیان بنی قریظه تصمیم گیری در مورد رفتار با آنها را به سعد واگذارد و او نیز کشتن مردان را پیشنهاد داد و عملی گردید. از این رفتار پیامبر به دست می آید که در همهی زمانها باید به خرد خود مراجعه کنیم نه به آیات و روایات.
فقه زرتشتی اصلاً به زرتشت مربوط نیست
آنچه امروزه به عنوان احکام شرعی در دین زرتشتی می شناسیم، ساخته و پرداخته ی موبدان است و ربطی به اشو زرتشت ندارد. جای طرح این پرسش است: وقتی که چیزی ساخت بشر شد و ربطی به پیامبر نداشت و به عبارت دیگر الهی نبود، چرا باید دانشمندان امروز را رها کنیم و به دنبال دستور العملهای انسانهایی در گذشته های دور باشیم؟ همانگونه که امروز شاهد ترقی تکنولوژی هستیم، دانشهای معنوی نیز رو به رشدند.
پژوهشگر زرتشتی دکتر کتایون مزداپور در مصاحبه با مجله هفت آسمان (ش 25، بهار 84، ص 12) به بی ربطی احکام دین زرتشتی به پیامبر آن، تصریح کرده است. برای دانلود مصاحبه اینجا را کلیک کنید:
سنگسار پیش ازاسلام
برخی با این تصور که نقطه ضعفی از اسلام پیدا کرده اند، دائم قضیه ی سنگسار را مطرح می کنند و چه بسا بعضی خیال کنند که اسلام مبتکر این نوع مجازات است. در اینجا مجازات سنگسار را از ادیان و ملل دیگر پی می گیریم. از دوست بسیار عزیزم فیلیس تشکر می کنم که با معرفی سایتهای متعدد، زمینه ی نگارش این نوشته را فراهم کرد.
یادآوری: اسلام همان مجازاتی را که در آن دوران پذیرفته بودند، به کار گرفته و در کنار آن، ولایت فقیه را نیز پیش بینی کرده تا هرگاه این حکم، برای مردم قابل پذیرش نبود یا مشکلاتی پدید آورد، از اجرای آن جلوگیری کند؛ چنانکه چند سالی است که در ایران اجرا نمی شود.
ده نکته در مورد سنگسار
یکی از مجازات های سنگین در اسلام سنگسار است که برای زنای محصنه (زنای متأهلی که همسرش در دسترس باشد) در نظر گرفته شده. توجه به نکاتی در این زمینه مناسب است:
یک) جرایم دیگر معمولا با دو شاهد یا اینکه با یک شاهد و یک قسم اثبات می شوند اما برای اثبات زنا و لواط چهار شاهد لازم است و قسم پذیرفته نیست.